Waarom is zichtbaarheid belangrijk?
Door je omgeving te laten zien wie je bent en wat je bijdraagt, werk je aan een expertstatus en vergroot je je netwerk evenals je mate van invloed.

Wat is zichtbaarheid?
Zichtbaarheid is een eigenschap van iets om met de ogen waargenomen te kunnen worden. Zichtbaar houdt in dat het openlijk, duidelijk en merkbaar is voor betrokkenen.

Hoe vergroot je je zichtbaarheid?
Onderstaande tips kunnen je helpen je zichtbaarheid en daarmee dus je expertstatus te vergroten. Sommige punten zullen nieuw voor je zijn en van je vragen uit je comfortzone te stappen. Dat is noodzakelijk en precies ‘where the magic happens’

Wees belangstellend
Belangstelling tonen is één van de belangrijkste stappen om jezelf zichtbaar en geliefd te maken. Veel mensen tonen weinig belangstelling in de ander. Wanneer je het wel doet, onderscheid je je en laat je een positieve indruk achter. Hiermee neemt tevens je invloed toe. Mensen die luisteren, krijgen meer voor elkaar. Eerst begrijpen, dan begrepen worden..

Deel de resultaten van je werk
Laat zien waar je mee bezig bent geweest en welke bijdrage dit aan het onderwijs of het team heeft geleverd. Maak het levend door een quote, artikel of foto toe te voegen. Wees zorgvuldig door voor jezelf te bepalen hoe regelmatig je deze vorm van zichtbaarheid in wilt zetten en welke doelgroepen je wilt bereiken.

Blijf dicht bij jezelf
Naast laten zien wat je doet en welke resultaten dit oplevert is het minstens zo belangrijk om te laten zien waarom je het doet. Wat zijn jouw waarden en waar blijkt dat uit? Wanneer je vanuit je hart spreekt is het autonoom en zoveel duidelijker te verstaan. Het is pas dan wanneer je uit je hart spreekt dat je aderen inspireert om tot actie te komen. Verwoord je persoonlijke drive, je Why zoals Simon Sinek beschrijft. Onderstaand filmpje is meer dan de moeite waard. Onthoud vooral de kern; People don’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it..

Stel je kwetsbaar op
Laat de mensen om je heen zien dat je wilt leren door regelmatig te vragen om tips en adviezen. Mensen voelen zich hierdoor gewaardeerd en serieus genomen en hierdoor ontstaat verbinding. Met feedback kun jij werken aan je effectiviteit en efficiëntie. Door je lerend op te stellen nodig je ook anderen om je heen uit dit te doen. Geef aan wat je niet weet of wat je moeilijk vindt. Het ‘niet weten’ heeft voordelen zoals; uit de inhoud blijven en laten zien dat jij als leidinggevende niet denkt deskundig te zijn op alle gebieden. Iedereen weet immers dat dat onmogelijk is. Echte leiders geven ook hun fouten en ongelijkheid toe. Dit is juist heel krachtig, probeer maar eens.

Ontwikkel je sterke punten
Profileer je met de dingen waar je goed in bent en laat waar je minder goed in bent aan anderen over. Onderzoek wat je eigen kwaliteiten en valkuilen zijn. Doe dit niet alleen maar vraag het en mensen de je goed kennen en/of laat jezelf testen. Dingen die jij als vanzelfsprekend beschouwt worden soms door anderen als uniek beschouwd.

Stop met bescheiden zijn
‘Succes mag gevierd worden’ is vaak een nuttiger credo dan ‘bescheidenheid siert de mens’ ook al is de laatste de meesten van ons met de paplepel ingegoten. Toon lef door te laten zien waar je goed in bent en wees assertief door je mening te uiten ook al verschilt deze van de meerderheid. Met middelmatigheid bereik je geen expertstatus. Een klein zelfonderzoek geeft je inzicht in waarom jij bescheidenheid belangrijk vindt. Welke tegeltjeswijsheid past bij jouw belemmerende overtuiging? Voor mij is dat; ‘niet lullen maar poetsen’. Wanneer je je eigen belemmerende overtuiging gevonden hebt is het zaak om deze om te gaan draaien en juist daar energie in te gaan steken. Niet gemakkelijk!

Zet jezelf met aandacht neer
Bepaal je online identiteit door jezelf authentiek te uiten. Neem even de tijd om je LinkedIn te updaten en google jezelf eens zodat je weet wat een ander aantreft. Vraag een kritische vriend dit ook eens te doen. Let niet alleen op woorden maar ook op beelden.

Profileer je expertise
Onderzoek wat jouw kernwaarden zijn en waar dit vandaan komt. Onderzoek welke rollen je vervult in je leven en beschrijf per rol je eigen definitie van succes. Onder ‘Wie ben ik’ op deze website staat mijn elevator pitch. Deze is opgesteld in samenwerking met Kiki Verbeek van glashelderverhaal.nl. Zij biedt een stappenplan om tot een elevator pitch te komen.

Wees representatief 
Hoe je jezelf presenteert en je uiterlijke verzorging heeft invloed op de indruk die mensen van je krijgen en daarmee dus ook van je zichtbaarheid. Je voelt je ook prettiger en hebt meer zelfvertrouwen wanneer je hier aandacht aan hebt besteed. Blijf uiteraard wel bij jezelf en je bedrijf en houdt rekening met de context waar je je in bevinden zult.

Relativeer
Lach veel en vaak. Het effect hiervan is dat je je ontspant en beter kunt relativeren. Dit heeft een heel positieve uitwerking op de mensen om je heen. Mensen die vrolijkheid uitstralen komen ook sneller en beter in verbinding met anderen.

Met dank aan;
http://www.glashelderverhaal.nl
http://www.icm.nl/extra
http://www.youtube.nl